top of page

השבוע לפני

מדור תרבות נוסטלגי

1978-1967

ירדנה ארזי פורשת משוקולד מנטה מסטיק, פסטיבל שירי בירה מושק למען מצב הרוח הלאומי, גבי שושן משנה תסרוקת בשביל "השוטר אזולאי", שלום חנוך ממשיך עם הרפתקאותיו בלונדון, וצדי צרפתי הופך לבמאי מבוקש. זה היה השבוע שהיה

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

נעם רפפורט

פורסם: 11.4.21

1978: ירדנה ארזי פורשת משלישיית "שוקולד מנטה מסטיק" וממשיכה כזמרת סולו (עדיין בחסות אברהם "דשא" פשנל). שנה לאחר מכן היא גם תנחה את האירוויזיון שייערך בארץ.

1976: שנתיים קודם לכן, השיר של אותה שלישייה באירוויזיון, "אמור שלום", מככב במקום הראשון בשני המצעדים שהיו אז בארצנו (שידורי ישראל וגלי צה"ל). הידעתם שמתי כספי הוא שניצח על התזמורת באירוויזיון עם השיר הזה?

1975: בשנה זו, של אמצע הסבנטיז, חיפשו האמנים והמפיקים מקורות לשמחה אחרי השבר הגדול שפקד את עולם הבידור הישראלי בגלל מלחמת יום כיפור. הפקות החלו לצוץ כפטריות אחרי הגשם, ואחת מהן היתה "פסטיבל שירי בירה". השירים המקוריים שנכתבו לו סבבו סביב אותו משקה שיכר תוסס ומרווה. אז מה היה שם בערב הפסטיבל, שנערך ב-9 במרץ 1975 בהיכל התרבות? המנחים, עזרא דגן וטוביה צפיר, הפליאו בכשרון ההנחיה. במקום השלישי זכתה להקת האחים והאחיות, במקום השני זכה יגאל בשן, ואבי טולדנו התמקם לו במקום הראשון. מה שבטוח - היה שמח מאוד, והפרגון היה רב. אושיק לוי ומירי אלוני אף רקדו על הבמה לצידו של עוזי מאירי כשהגיע תורו לבצע את שירו. אבל באמצע אפריל הוחלט שצילום הפסטיבל לא יגיע לשידור בטלוויזיה, בטענה כי מדובר בפרסומת מסחרית שנראית ברורה מדי בצילום. נו, לפחות יצא תקליט עם שירי הפסטיבל שמתעד את הצלילים הנפלאים.

1974: גם בשנה זו חלו איסורים, והפעם זו חברת התקליטים הד ארצי שאוסרת על שלושה מאמניה להשתתף בתקליט עם שירי פסטיבל הילדים. אלו הם ששי קשת, חיה ארד ורותי נבון. מי אמר שפסטיבל ילדים זה משחק ילדים?

1973: השחקן אבי אביבי (לשעבר מהמחזה "קפוץ") ממורמר כי השיר שהקליט, "תנו ללכת", קיבל מילים חדשות והפך ללהיט בפיו של גבי שושן, שנקרא "בראשית". עמוס אורן מ"להיטון" מדווח שאביבי מתכוון בגלל זה לרדת מהארץ.

ABBA.jpg

שוקולד מנטה מסטיק בימים טובים

1972: חזרות קדחתניות נערכות לקראת מופע חדש של הדודאים (בני אמדורסקי וישראל גוריון) עם ג'וזי כץ, תחת השם "הטוב, הרע והנערה". החזרות נערכות בבית ציוני אמריקה שבתל אביב, ויחד עם השלושה נמצאים שם גם מחבר מילות השירים אהוד מנור, והבמאי צדוק (צדי) צרפתי שזמן מה לפני כן ביים בהצלחה את הופעתה של חוה אלברשטיין ולהפכה מזמרת עם גיטרה לזמרת תיאטרלית.

1972: מיקי גבריאלוב ועמי טרייבטש, שני צ'רצ'ילים לשעבר, חזרו מלונדון וכעת חוברים מחדש לאריק איינשטיין. כמה טוב שהם באו הביתה.

1972: הזמר שלום חנוך עדיין שוהה בלונדון ומייחל לפריצה בינלאומית עם תקליטו השני באנגלית. בינתיים לא נעשה שיווק לתקליט הבינלאומי הראשון שלו (שקיבל ביקורות לא מחמיאות בעיתוני אנגליה) וגם הופעות שלו אין. "אחרי שאני אגמור את התקליט השני שלי, אני אתחיל להופיע. בהתחלה באוניברסיטאות, אחר כך במועדונים וכך הלאה," הוא אומר לכתב "להיטון", אורי אלוני. ובכן, תקליט שני שכזה לא יגיע.

1971: הזמר גבי שושן סיפר את מחלפות ראשו ועסוק בצילומי הסרט "השוטר אזולאי", שבו הוא משחק גנגסטר.

1970: גיטריסט להקת הצ'רצ'ילים, רוב האקסלי, איבד את ראייתו באחת מעיניו. האקסלי סיפר לעבדכם הנאמן: "בעבר עברתי ניתוח בגלל רשתית מנותקת כשהייתי בן 18. סבלתי מפגיעה בעין כשהייתי בן 16 בבית הספר והתעוורתי באופן זמני בעין שמאל. פגיעת הראש מתאונת הדרכים שקרתה לצ'רצ'ילים ניתקה שוב את הרשתית, ובביה"ח בתל אביב ניתח אותי פרופ' שטיין. הוא היה מנתח העיניים המשובח ביותר בישראל. אריק איינשטיין בא לבקר אותי כשהייתי מאושפז."

1967: בואו לצפות בהופעה של החלונות הגבוהים יחד עם הדודאים ושלישיית גשר הירקון, בקולנוע מוגרבי. זה קורה ב-13.4 בשעה 20:30. המנחה הוא מוטה גלעדי. אם ברצונכם בלוח ההופעות המלא של הסיבוב הזה עם שלושת ההרכבים, הוא מופיע בספר "רוק ישראלי 1973-1967".

כוורת.jpg

מחפשים מקורות לשמחה

נעם רפפורט הוא היסטוריון רוק, מרצה, סופר (מחבר הספרים "רוק מסביב לשעון", "רוק ישראלי 1973-1967" ו"ביטלמאניה!") ובעל הבלוג בפייסבוק "קרוב לקצה"

bottom of page