על הבמה

מרימים לפרינג'

פסטיבל "קיפוד הזהב", שייפתח ברביעי 17.11, מהווה את אירוע השיא וסיכום של סצינת תיאטרון הפרינג' הבועטת בארצנו בשנה האחרונה. 11 הצגות יועלו במסגרת הפסטיבל, מתוכן רונאן קפלן בחר שלוש מומלצות במיוחד

יפעת מנוס3.jpg

רונאן קפלן

פורסם: 14.11.21

פסטיבל "קיפוד הזהב", החגיגה השנתית של התיאטרון העצמאי והפרינג', הוא הזדמנות לצפות במיטב היצירה העצמאית שהועלתה השנה בישראל. מתוך 13 ההצגות שעלו לגמר במסגרת התחרות ויתמודדו על פרסי קיפוד הזהב, יוצגו בפסטיבל 11 הצגות, כאשר לצידן יתקיימו אירועים מיוחדים, סדנאות ומפגשים עם יוצרים. בסך הכל מחכים לנו עשרה ימים של הצגות ניסיוניות, מאתגרות, אחרות, שבסיומן יתקיים בתיאטרון הסימטה האירוע המסורתי של חלוקת פרסים להצגות המצטיינות.


מגוון ההצגות השנה מרשים במיוחד, וחובבי תיאטרון יכולים למצוא עניין בהסתכלות השונה והייחודית של היוצרות והיוצרים. בחרתי להרחיב על שלוש מהן.


הדיבוק - גרסת הבמאי

לרגל 100 שנה להעלאת "הדיבוק", ההצגה הראשונה בעברית בהבימה במוסקבה, מעלה קבוצת התיאטרון "סמרטוט" בהשתתפות אנסמבל חדש ומנהל אמנותי חדש את ההצגה "הדיבוק - גרסת הבמאי" - עיבוד עכשווי לקלאסיקה היהודית שבוחנת את יחסי הכוחות בין דת, הון ושלטון והאינדיבידואל שמחליט להתקומם. סיפור המחזה במקור, מדבר על הבטחת נישואין שהופרה מטעמי בצע כסף. בעקבות הפרת ההבטחה, מופיעה רוחו של החתן ונכנסת בגופה של חנה הכלה הבתולה.


המחזה "הדיבוק" היה המחזה הראשון שהציגה קבוצת תיאטרון הבימה ברוסיה, והתפקיד של הכלה לאה שמור בזיכרון הקולקטיבי של ישראל המתחדשת בזכות הביצוע המיתולוגי של חנה רובינא. היום, מאה שנים קדימה, נבחנת מחדש הרלבנטיות של המחזה לימינו אלה.


ב"הדיבוק - גרסת הבמאי" יש שאיפה לפרק את המחזה מיסודו, ולעצב מתוכו נושאים חברתיים אקטואליים. אבי גיבסון בר-אל, המנהל האמנותי החדש של "סמרטוט", שאותה ייסד חוני המעגל ז"ל, ממשיך בחיפוש שלו אחר חיבורים אקטואליים רדיקליים והסתכלות חריפה על מדינת ישראל והחיים בה.

מרימים לפרינג'

הדיבוק - גירסת הבמאי. קבוצת סמרטוט. צילום: אודי רובינשטיין

האם יש מקקים בישראל?

הבמאי מרט פרחומובסקי לקח מחזה גנוז של ניסים אלוני, שנפטר לפני שסיים את העבודה על המחזה, והביא אותו לבכורה 40 ומשהו שנה אחרי מותו של אחד מגדולי יוצרי הבמה בישראל. פרחומובסקי קיבץ קאסט ענק של שחקנים ושחקניות מצויינים - ספרתי 14 מהם בתוכנייה - הישג מרשים בכל קנה מידה. 


העלילה? מסובכת כפי שרק אלוני הגאון יכול לסבך, ובהנאה. להקת שחקנים נודדת נוסעת בין ערי אירופה ומציגה מופע בידור אכזרי על ייסוריהם של היהודים לאורך הדורות. אל הלהקה מצטרפים שחקנים נוצרים ופלסטינים, המטלטלים את מעמדו של הכוכב הישראלי. העלילה מסתבכת כשאחד השחקנים, הליצן של הלהקה, פוגש את המאהב שלו לשעבר, מפקד מחנה הריכוז. ואם זה לא מספיק, צמד רוצחים מסתורי דולק בעקבות הלהקה. 


חייהן של הפקות פרינג' עלול להיות לפעמים קצר, ללא קשר לאיכות ההצגה. במקרה של הפקה מסובכת ועתירת שחקנים האתגר גדול עוד יותר. ולכן , אל תחכו עוד 40 ומשהו שנה לפעם הבאה. לכו לראות את אלוני והמקקים עוד השבוע.

ליא קניג-קרדיט תיאטרון העם.JPG

מחבואים. תיאטרון קרוב. צילום: אלי כץ

מחבואים

עשרים שנה אחרי שייסד את תיאטרון קרוב, עומד מפעל חייו של ניקו ניתאי ז"ל בתחנה המרכזית החדשה לפני סגירת אולמות התיאטרון ופינוי המתחם. כולי תקווה שעיריית תל אביב יפו ומינהל התרבות ימצאו בהקדם מקום של קבע לדורית ניתאי המנהלת להמשיך את הפעילות בתיאטרון. 


את ההצגה "מחבואים", שהעפילה לצמרת הפרינג' השנה, כתב איציק דריי, שגם משחק, וביים יפתח רווה. העלילה לוקחת אותנו אל תוך חקירה אלימה שאליה נקלעו שני גברים, ביחד עם זונה אחת, ששברה לשניהם את הלב. לפני הכריסמס מתמלאים המסדרונות של התחנה המרכזית במראות צבעוניים ועליזים של עצי אשוח, אביזרים לכריסמס, ובריחות תבשילים אסייתים. אם לא תלכו החודש, אף פעם לא תדעו מה הפסדתם.


פסטיבל קיפוד הזהב 2021,

רביעי-שישי 26-17.11

תיאטרון הסימטה, תיאטרון קרוב, תיאטרון תמונע, תיאטרון הבית, תיאטרון יפו ומרכז ענב לתרבות.

פרטים ותוכניה באתר הפסטיבל.