על הבמה

שאשא הכפולה

"מעגל הצדק", העיבוד המסקרן למחזהו הקלאסי של ברכט שעלה השבוע בבית צבי, הוא הזדמנות מצוינת לתהות קצת על קנקנו של דור העתיד. רונאן קפלן תפס לשיחה קצרה את שתי הסטודנטיות שנכנסו בליהוק כפול בתפקיד הראשי לנעליים של שחקניות התיאטרון הגדולות בישראל

יפעת מנוס3.jpg

רונאן קפלן

פורסם: 6.4.21

עם חזרתם של התיאטראות לבמות, התחדשו גם ההצגות בבתי הספר למשחק, והסטודנטים הצעירים הסתערו בתשוקה על לו"ז צפוף במיוחד, משלימים את פער ה"סטאז'" החשוב שנלקח מהם בשנה האחרונה. אחת ההצגות שתפסה את תשומת לבנו היא "מעגל הצדק", שעלתה השבוע בבית צבי ומבוססת על המחזה הקלאסי "מעגל הגיר הקווקזי" של ברטולד ברכט.

ב"מעגל הצדק" משתתפים, כמו ברוב הצגות בית הספר, הסטודנטים למשחק של שנה ג', המיועדת ברובה לדבר האמיתי - משחק על הבמה. את התפקיד הראשי, אותו גילמו בעבר מיטב השחקניות הישראליות, מזהרירה חרפאי ועד יונה אליאן, מגלמות הפעם לסירוגין שתי סטודנטיות מוכשרות, הגר פז (25) וענבר הנדל (24).

"זה מטורף," מספרת ענבר בהתרגשות, "שיחקו את התפקיד הזה שחקניות ענקיות ועכשיו אני אמורה להיכנס לנעליים שלהן. מדובר בתפקיד מאתגר המחייב את השחקנית להבין מה זה אומר להיות אמא, כמה תעצומות נפש יש בה ואילו החלטות קשות היא צריכה לקבל. אני אמנם לא אמא, אבל בכל תפקיד השחקן מוצא מה קרוב ומה רחוק ממנו. זאת עבודת מחקר שהיא הבסיס למשחק."

שאשא הכפולה

תפקיד מאתגר במיוחד. ענבר הנדל בתפקיד שאשא פרולט. צילום: גל חזאז

איך זה מרגיש להיות דאבל קסט עם חברה מהכיתה על התפקיד הגדול והחשוב הזה? לא מלחיץ קצת?

"אנחנו כל הזמן לומדות אחת מהשנייה," מספרת הגר, שהחלה את לימודי המשחק שלה עוד כתלמידה בבית הספר לאמנויות בתל אביב. "אני יכולה למשל לאמץ מענבר דברים חדשים. אבל בסיכומו של דבר, החוויות שלי שונות משלה, המחקר שלי שונה והדמות שאני מעצבת שונה. אני גם לא מנסה לחקות אף אחת שעשתה את התפקיד בעבר. הבימאית שלנו (מאיה שעיה – ר.ק.), שגם עיבדה את המחזה, רצתה ליצור משהו חדש, משהו אחר. הצגה שתדבר אל כולם בשפה פשוטה ויומיומית. ההצגה שלנו יכולה לקרות בכל מקום. ברכט כתב על אכסניות, מילה מעט מיושנת, אנחנו מדברים על בתי מלון. אנחנו נמצאות על הבמה במשך כמעט כל ההצגה. זה תפקיד מאוד תובעני".

בכלל משחק זה עניין תובעני, חשבתן לשנות כיוון באיזה שלב?

הגר: "גם אם חשבתי על זה, בסופו של דבר המקצוע בחר אותי. תמיד חלמתי על תיאטרון, רציתי להיות שחקנית, בתיכון למדתי במגמת תיאטרון. חשבתי שבצבא אני אגמל, אבל איך שהשתחררתי מצאתי את עצמי כאן בבית צבי. במקום טיול אחרי צבא, אני עושה מסע אל תוך עצמי."

ענבר: "בית צבי מאפשר לחוות כמות מדהימה של שעות במה, אפשר לקרוא להן 'שעות טיסה'. בכל בוקר יש חזרות וכמעט בכל ערב הופעה. לפעמים אפילו שתי הצגות במקביל באותו ערב. זאת ההתמחות - להיות שחקן מול קהל. חזרנו ללימודים כבר מנובמבר. קיבלנו תפקידים. שיננו את הטקסטים, עשינו חזרות. ממש חיכינו לתחילת המופעים. עכשיו זה הזמן שלנו, עם סוף הסגר להעז ולחזור להופיע. לממש את החלומות."

ליא קניג-קרדיט תיאטרון העם.JPG

נכנסות לנעליים גדולות. הגר פז בתפקיד שאשא פרולט. צילום: גל חזאז

איך התמודדתן עם החוסר בזמן הבמה שלכן יחסית לשנים קודמות?

ענבר: "בית הספר גילה גמישות וחשיבה פתוחה, שנועדה לייצר לסטודנטים הזדמנויות להופיע. בממוצע כל אחד ואחת מאיתנו יקבלו בין 5 ל-7 תפקידים השנה. לצד בית צבי קיים גם תיאטרון 'הספריה', שמעניק מסגרת המשך לבוגרי בית הספר להתנסות ולהמשיך להופיע."

ויש כבר תוכניות או חלומות לעתיד?

הגר: "בשלב הזה אני עדיין לומדת על עצמי. בשבועות הקרובים אנחנו מופיעים באולם אינטימי, הקהל קרוב, הבמה לא גבוהה. זה הזמן שלי להצליח. אני לא חולמת על במה ספציפית כרגע, למרות שאשמח כמובן לקבל תפקידים מספקים ויפים. אבל כרגע אני מתעסקת בכאן ובעכשיו."

ענבר מוסיפה: "גם המורים וגם בוגרים אמרו לנו שההצגות בשנת הלימודים האחרונה הן כרטיס הביקור שלנו לשנים הקרובות, אז עכשיו זה הזמן שאנחנו משקיעים בעצמנו. כשהגעתי לבית הספר הייתי קצת מפוחדת. רציתי להוכיח שאני ראויה. גם היום אני חולמת, אבל יותר בגדול. אני רוצה להשתלב בתפקידים בתיאטרון הישראלי, לפעמים חולמת גם על הצלחה בחו"ל."

ולמה כדאי להגיע ל"מעגל הצדק"? מה מיוחד בהצגה הזו?

הגר: "אנחנו מעלות סיפור עוצמתי המגולל שני סיפורים אוניברסליים מרתקים. העבודה של הקאסט היא עבודת אנסמבל. שני הסיפורים משולבים ביחד, ונשענים אחד על השני. התוצאה? שעה וחצי של סיפור דרמטי, ובהצגה אנחנו עושים את מה שלימדו אותנו לעשות כשחקנים בשנים האחרונות, וזה להחזיק את הקהל במתח."


בית הספר בית צבי לאמנויות הבמה נמצא כבר שנים רבות בחוד החנית של בתי הספר למשחק בארץ. רשימת הכוכבים שיצאו ממנו ארוכה במיוחד, וכוללת ענקים כמו שלום חנוך, ריטה, ספי ריבלין ז"ל, ענת וקסמן, מיכל ינאי ועוד. ההשקעה בסטונדטים מבחינת הגיוון במקצועות הליבה, הציוד המקצועי ושעות הלימוד האינטנסיביות מחייבים את הסטונדטים לטוטאליות מלאה. נחמד לראות שעדיין, אחרי כל השנים האלו, אפשר למצוא סטודנטים וסטודנטיות מוכשרים כמו הגר וענבל, המלאים בתשוקה לבמה ובאהבה למקצוע התובעני הזה.

"מעגל הצדק" בבימויה של מאיה שעיה עולה על בימת בית צבי עד 20.4.

פרטים, מועדים וכרטיסים כאן

עוד בבית צבי: "יומנה של אנה פרנק", הקברט המוזיקלי המקורי "Less Is More", וההצגה "דוגוויל" עפ"י סרטו של לארס פון טרייר.