top of page

מוזיקה והופעות

ג'אז בגן הפסלים

פסטיבל הג'אז ה-7 בירושלים, מבית היוצר של פסטיבל ישראל בשיתוף מוזיאון ישראל ובניהולו האמנותי של החצוצרן הבינלאומי אבישי כהן, ייפתח הערב (שלישי 22.6) ויתקיים בגן הפסלים במתכונת ייחודית בשילוב סיורים ליליים והפתעות. הפסטיבל, שמארח השנה את רוב המוזיקאים הישראלים הבינלאומיים הבולטים, מעניק הפעם במה הולמת גם לנציגות הנשית. יותם זיו עושה סדר במבול המופעים

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

יותם זיו

פורסם: 22.6.21

מגבלות הקורונה יצרו הזדמנות ייחודית, כשכמעט כל הכוכבים הבינלאומיים של הג'אז הישראלי נמצאים בארץ. כך, בפסטיבל הג'אז ה-7 בירושלים שיתקיים השבוע (שלישי-חמישי 26-24.6) יהיה אפשר לראות ולשמוע חלק ניכר מהם. הפסטיבל השנה מורכב מהפקות מקור מיוחדות שיתקיימו על במות, יתמזגו עם השטח, יקרו תוך כדי תנועה, עם האמנות במוזיאון ואף בתוכה. השיטוט הלילי בין המוזיקה, הפסלים, העצים ושבילי הפיות ברחבי גן הפסלים מאפשר מפגש אינטימי בין הקהל לבין האמנים המשתפים את עולמם הפנימי והתרבותי. במסגרת זו, הפסטיבל חוקר את גבולות הג׳אז ומאתגר אותם.


החצוצרן אבישי כהן, שמנהל אמנותית את הפסטיבל מיום הקמתו, מקווה שהפסטיבל "יהווה נקודת אור בתוך החושך ששורר מסביב". לדבריו: "מתוך הכאוס שמסביבנו, יצאו האמנים ליצור משהו חדש ומיוחד, התכנסות פנימה שלא היתה יכולה לקרות במציאות אחרת." 


הפסטיבל נבנה בפורמט שבו שתי רצועות נפרדות יפתחו וינעלו כל ערב במופעים מיוחדים, אליהן יתקבץ הקהל ביחד, כאשר בין לבין יתקיימו ברחבי הגן מופעים והתרחשויות מוזיקליות מסגנונות ועולמות מוזיקליים שונים בשילובים יצירתיים של צמרת האמנים הישראלים הפועלים בארץ ובעולם:
רצועת "קשרי רוח" - פרק נוסף של פרויקט הדגל של פסטיבל ישראל, שהוא כולו הצדעה ליצירה ישראלית בשדה האמנות המקומי לדורותיו. במסגרת זו יעלו שלוש יצירות מקור שמחדדות ומהדהדות באור אקטואלי שלוש יצירות ישראליות אייקוניות שהיוו להן השראה - סיפור אמנותי ישראלי רב דורי של מוזיקה, ספוקן וורד, ספרות וקולנוע.
רצועת לייב/ויז'ואל - "הסיפור שלא סופר": שלושה מופעי מקור של במאי ואמן מוזיקלי בהשראת יצירת אמנות, בליווי אוצרי מוזיאון ישראל.

סרגנט פפר עטיפה.jpg

נקודת אור בתוך החושך. אבישי כהן. צילום: Johan Jacobs

במסגרת "קשרי רוח" יעלה הדואו הבינלאומי של הצ׳לנית מאיה בלזיצמן והמתופף מתן אפרת, בני זוג על הבמה ובחיים, במופע המוקדש לחיים וליצירה בהשראת סיפור הילדים "מעשה בחמישה בלונים". עוד באותה רצועה, הפסנתרן הבינלאומי שי מאסטרו, מהפסנתרנים הבולטים והמבטיחים בדורו, שיעלה עם הטריו שלו במופע הצולל אל הרפתקה מוזיקלית רב תחומית בעקבות הרומן "שתיים דובים" מאת מאיר שלו. 


בנוסף, יעלה גלעד כהנא במופע מיוחד וחד פעמי של "חתירה אל ההווה", ויאלתר פריסטייל על ביטים של המוזיקאי והמפיק גיא מוזס בליווי המתופף נדב לוזיה על סט אלקטרוני. המופע סובב סביב סיפור משפחתו של עמוס עוז בספר ובסרט "סיפור על אהבה וחושך"', שבו הוא עצמו שיחק את אביו של עמוס הצעיר.


במסגרת רצועת לייב/ויז'ואל - "הסיפור שלא סופר" יופיעו הבימאית בילי לוי-נובלמן וההרכב שעטנז של תמיר מוסקט ואורי קפלן (בלקן ביט בוקס), עם איתמר ציגלר על הבס ואורי בראונר כינרות. גיטרות במופע המשלב את הטירוף המוזיקלי ביצירת וידיאו, סביב עבודתו של אניש קאפור ופריטים מגלריית אמנות אפריקה ואוקיאניה של מוזיאון ישראל. 


הבמאי עדן כליף והצמד רד אקסס יעלו עם מופע המשלב אלקטרוניקה ואנימציה בשילוב יצירות מתוך תערוכת האמן יעקב קאופמן "1001 דמויות" ובהשראתה. בנוסף, הבמאי גיא נחום לוי והמוזיקאי שוזין יערכו מסע משותף ברחבי המוזיאון - מופע מוזיקה וסרט מקוריים המשלבים תסריט ולחנים מקוריים בהשראת חללי מוזיאון ישראל ויצירות מתוך אגף הארכיאולוגיה.

סרגנט פפר2.jpg

פריסטייל על ביטים אלקטרוניים. גלעד כהנא. צילום: חד עין

במסגרת מופעי הבמה, הביא השנה כהן לפסטיבל 8 הרכבים שמובילות מוזיקאיות, עניין פשוט לכאורה אבל שלא נראה עד כה במחוזותינו. בין המופעים:


מאיה דוניץ טריו - מופע חגיגי לרגל יציאת האלבום "Free the Dolphin" בחברת התקליטים Raw Tapes, המוקדש כולו לאהבת הפסנתר ונוצר בשיתוף פעולה עם המפיק ריג׳ויסר, הבסיסט ברק מורי והמתופף אמיר ברסלר, ושמתארחים בו גם אבישי כהן בחצוצרה ודוד למואן בקול.


עוד יופיעו אמן הבס חגי ביליצקי ו-Tarabass בבכורה ירושלמית לפרויקט החדש שלו, עם טובי הנגנים בסצינת המוזיקה הערבית בירושלים; וכן רביעיית ניגון - המורכבת מגרעין של ג'אזיסטים שחזרו בתשובה, שחבריה - תום לב - סקסופון אלט, סופרן, שירה, עופר שניידר - קונטרבס, משה אלמכייס - פסנתר, יוסי לוי – תופים. ניגון מנגנים ג'אז מקורי היוצר מוזיקה יהודית חדשה, מפתיעה, קצבית עם הרבה נשמה. בפסטיבל יעלו עם עיבודים עכשוויים לניגונים חסידיים המשלבים פאנק, ג'אנגל ובלקן.


בנוסף,  יארח הסקסופוניסט מתן צ'פניצקי (Beats & Pieces) תחת הכותרת "Jazz Talk" מוזיקאים שהוא אוהב לשיחה על החיים ועל הדרך שעברו במוזיקה, היישר מהפסטיבל לבלוג המצולם שפתח במהלך שנת הקורונה.


אחד ההרכבים המבטיחים והמסקרנים בפסטיבל הם אביתר סליבניק ואלכסנדר לוין - המתופף והסקסופוניסט יציגו חומרים מוזיקליים מקוריים שמביאים לידי ביטוי שנים של יצירה אינדיבידואלית ונגינה משותפת. סקסופון - אלכסנדר לוין, פסנתר - תום אורן, בס - יונתן לוי, תופים - אביתר סליבניק.


בנוסף, יתקיים חיבור מקסים של הלל סאלם ואסף יוריה, שיעלו במופע שיצרו במיוחד לפסטיבל. במסגרת המופע המשותף הם ינגנו יצירות חדשות פרי עטם בהשראת מועדוני הג'אז וחיי הלילה של ניו יורק. עם אסף יוריה - סקסופון, הלל סאלם - חצוצרה, קטיה טובול - פסנתר, יונתן לוי - בס,עופרי נחמיה - תופים.


לא כדאי להחמיץ את המופע של רביעיית יונתן וולצ׳וק - Elevation, אחד מהמובילים בתחומו בעולם, עם כתיבה ייחודית וביצוע נדיר באיכותו. עם אביתר סליבניק המתופף, עילם פרידלנדר הבסיסט ויונתן ריקליס על הפסנתר.


ההרכב Rosa & the Salmons יעלה במופע עם שירים מקוריים המושפעים מאר-אנ-בי, ניו סול וג׳אז, בהובלת רוזה סלומון שרכשה את השלתה המוזיקלית בסקנדינביה ועלתה ארצה לפני פחות מעשור. המלודיות והגרוב של ההרכב מפגישים בין וירטואוזיות לפשטות, בין רטרו למודרניות, ויוצרים סאונד ייחודי.  רוזה סלמון - שירה וקונטרבס, סאן מייליך - גיטרה ושירה, חיים פסקוף - תופים ושירה + נעם דורמבוס- טנור, חן עמר- סופרן נימרוד קץ- טרומבון.


מופעים מסקרנים נוספים הם Overstand - אפיפרה עם יובל חבקין aka רג׳יוסר (קלידים), ניתאי הרשקוביץ (קלידים), אמיר ברסלר (תופים) ויונתן אלבלק (בס), במופע פוסט-ג׳אזי, אלקטרוני ומסתורי בעקבות אלבום הבכורה שלהם "Overstand". ההרכב חושף מחשבות ותהיות מוזיקליות מופשטות לגבי הטבע ומערכת האיזונים שלו.


סיון טלמור, מהיוצרות המסקרנות והמבטיחות של השנים האחרונות, המגיעה לפסטיבל עם מופע אינטימי בעקבות שני אלבומיה החדשים שיראו אור בקרוב בשפה העברית.


גל דה פז מארחת את הפיראטיות - מופע חדש המשלב את קולקטיב מוזיקת הרחוב הירושלמי אל תוך השירים והאנרגיות של דה פז. החיבור המיוחד בין החומרים של גל ונגינת המארצ׳ינג הסגנונית של הפיראטיות מקבל את מקומו על הטונים החתרניים של הרוקנ'רול.


אמן הבס והמפיק הבינלאומי יוסי פיין, שמנהל גם את פסטיבל הג'אז באילת, יארח בעיר הבירה את אמנית השירה המדוברת אורית טשומה.


עופר מזרחי טריו - מופע המבטא את השיח הרב תרבותי המתהווה, בדיאלוג של מוזיקה קווקזית, טורקית, הודית וג'אז. עם עופר מזרחי - לחנים, גיטרת הלווייתן, חצוצרה ושירה, מאיו שבירו בצ'לו, מירון סרויה בקונטרבס.


שלושה ימים נהדרים מתחילים הערב, כל מה שצריך זה לבחור.

bottom of page