top of page

המסך הקטן

כל מה שמעניין בטלוויזיה

שיעור חברה

"תיכון רוואבי לבנות" היא אולי עוד סדרת תיכון שופעת דרמות ורומנים אסורים, אבל המסגרת שבה היא מתקיימת הופכת אותה למורכבת הרבה יותר. יפעת מנוס הסתקרנה כי מדובר בסדרה ירדנית, ונשארה בגלל שהיא ריתקה אותה לכורסה

אביה אטס.jpg

יפעת מנוס

פורסם: 4.9.21

"תיכון רוואבי לבנות" היא סדרה שמגיעה אלינו מירדן וזה כשלעצמו מסקרן. את ששת פרקיה חיסלתי בסופ"ש האחרון. מה זה חיסלתי? צפיתי בנשימה עצורה, גמעתי בשקיקה, ליקטתי כל גרגר מידע על החיים בממלכה ההאשמית ונתתי לעלילה לסחוף אותי עד הסוף. בתור שכנה מציצנית מישראל הופתעתי לגלות כמה הנופים האורבניים של עמאן אינם נראים מושכים ושההסעה לבית ספר עוברת בדרך שנראית כמו כביש 443.

מסורת מול מרדנות

בתיכון לומדות בנות דתיות וחילוניות יחד. משהו שאנחנו לא מכירים במחוזותינו. הן בנות 17 שנהנות לשלב מלים ומשפטים באנגלית בכל דיאלוג (או אולי כי נטפליקס דרשו, אנא אערף), משחקות כדורסל וכדורגל, ובהיותן ילדות פריבילגיות הן גרות בבתים נאים עם חדרים נאים ומעל המיטה תולות סיסמאות כמו "העתיד שייך לנשים". באירוע צדקה שהתיכון מארגן יש אפילו די.ג'יי אשה מגניבה. אז כן, יחסית לסעודיה הן ממש מערביות, אבל אין לשכוח שבתוך עמן המסורתי הן חיות. כולן מחויבות בתלבושת אחידה צנועה - חולצת כפתורים ארוכת שרוול וחצאית ברך, והדתיות מוסיפות כיסוי ראש. הצניעות היחסית בלבוש נשמרת גם מעבר לשעות הלימודים וכשבחורה לובשת גופייה זו כבר ממש הפקרות. אסור להן להיפגש ביחידות עם בחורים, וגם לא להתקרב אליהם יותר מדי. באחת הסצינות, באירוע הצדקה שאליו מוזמנים בנים מתיכון אחר, עוברת המורה ביניהם עם מקל ומרחיקה זוגות שלא שומרים על מרחק נאות.

הבנות הפופולריות, בראשותה של המנהיגה ליאן, מצפצפות על הכללים ונפגשות בסתר עם בני הזוג שלהן. הבנות האלה גם מתעמרות בבנות אחרות, ובמיוחד במרים, תלמידה טובה, ילדה טובה וגיבורת הסדרה. הן באמת עושות לה דברים איומים והיא מחליטה לנקום. מי שיצטרפו אליה הן חברתה הטובה דינה והתלמידה החדשה נוף, פאנקיסטית רגישה וחכמה.

סיפורי הבריונות, הנקמה והמפגשים האסורים עם בני המין השני נשזרים זה בזה ויוצרים סדרה מעניינת. נכון שיש כמה סצינות מופרכות ודביליות ברמת אופרת סבון נחותה, כמו זו שבה ליאן מאשימה את מרים שנגעה לה בחזה, או כשליאן מאיימת על המנקה שתעליל עליה אם לא תשתף פעולה, אבל בסך הכל העלילה כתובה היטב, המשחק מצוין ושתיים מהבנות מהפנטות ממש - ראניה, הסגנית של ליאן (או: אפרת דור הירדנית) ונוף, בעלת המבט שאי אפשר להוציא מהראש.

תיכון רוואבי לבנות

סיפורי הבריונות, הנקמה והרומנים האסורים יוצרים סדרה מעניינת. "תיכון רוואבי לבנות"

הדמויות מורכבות - אף אחת מהן לא פלקט. אמנם, כל הבנות הפופולריות ללא יוצאת מן הכלל סובלות מבעיות במשפחה, מה שיוצר פתרון תסריטאי קל מדי לעיגול הדמויות שלהן, אבל יש בהן עוד רבדים. ליאן, עם כל הרוע הבלתי נסבל שלה, היא היחידה שמוחה בקול רם נגד האפליה. "למה לבנים מותר הכל ולנו לא?", "למה הבנים עושים מה שהם רוצים ואת הבנות מאשימים?". מהצד השני של המתרס ניצבת מרים, הקורבן שלה. מעשי הבריונות מצלקים את נפשה והנקמה מעוורת את עיניה, עד כדי כך שהיא מאבדת את הרגישות והחמלה כלפי החברות שלה ובוודאי כלפי חבורת הבנות הפופולריות. מרים היא בעצם הקול בסדרה שמוחה על הבריונות האיומה בקרב בני נוער, וליאן היא הקול שמבקש למחות על היחס המזעזע כלפי נשים בחברה. שתיהן דמויות טראגיות בסדרה, שסצינת הסיום שלה קשה מאוד לעיכול ולא בכדי מוגבלת בצפייה.


תיכון רוואבי לבנות, ירדן 2021

נטפליקס

bottom of page