המסך הגדול

איתמר שדה

לא לילדים בלבד

פסטיבל האנימציה הבינלאומי AniNation שייפתח היום (חמישי) בסינמטק ירושלים מוכיח שוב כמה שהאמנות הזו חשובה ומאתגרת, וכמה שהחופש היצירתי האינסופי שלה מאפשר לגעת בכל כך הרבה דרכים בכל כך הרבה תחומים. עשרות סרטים, אירועים ואסופות מכל העולם מבטיחים חוויה אמנותית ותרבותית מאלפת

%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%9E%D7%A8%20%D7%A9%
פורסם: 4.11.21

ישראל איננה מוכרת כמעצמת אנימציה, ולמעט הסרט "ואלס עם באשיר" (ארי פולמן) מ-2008 שזכה לפרופיל גבוה, היא רחוקה מעדנה בתחום זה. אין פירוש הדבר שאין בארץ יכולות ומיומנויות בתחום, ובמהלך השנים הופקו כאן סדרות אנימציה שזכו להצלחה רבה. אך למרבה הצער, תחום האנימציה נתפס עדיין כז'אנר שפונה יותר לילדים ולנוער מאשר למבוגרים, מה שמדיר עולם אינסופי של חוסר מגבלות, צורות ורעיונות מקהל שרגיל לכוכבים בשר ודם.

 

מסיבות אלה ואחרות, פסטיבל סרטי האנימציה הבינלאומי "AniNation", שייפתח היום (חמישי 4.11) בסינמטק ירושלים ויימשך עד מוצ"ש, הוא חגיגה של הרחבת אופקים ופריצת מחסומים של תפיסות ומגבלות מסחריות, ומהווה צוהר לעושר יצירתי. הגיוון בין סגנונות האנימציה והקונטקסט התרבותי באים לידי ביטוי בהיצע המגוון של הפסטיבל, שנע מן המזרח אל המערב, מן המסורתי אל הנסיוני, ומן העבר אל העתיד. למיטב ידעתי זוהי השנה הראשונה, שבה יוקרנו בארץ שני סרטי אנימציה באורך מלא של יוצרים ישראלים וזהו כבר סיפתח נהדר - "אנה פרנק" המדובר של ארי פולמן, ו"אגדת חורבן" - סרטו החדש של גידי דר ("האושפיזין"), המורכב מלמעלה מ-1,500 ציורים של האמנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט ("ואלס עם באשיר") והמלווה בקולותיהם של שולי רנד, זאב רווח, מוני מושונוב, עמוס תמם, יעל אבקסיס ויגאל נאור. 

מלבד מקבץ סרטים של טובי הכשרונות הסטודנטיאליים המקומיים, ההיצע הרחב של הפסטיבל מציג בין היתר סרטי אנימציה עלילתיים באורך מלא, אסופות סרטים קצרים, סדנאות אמן, הרצאות ואף יריד תעסוקה למקצועות האנימציה. שלושת הימים גדושים בעשרות הקרנות מגוונות ואירועים מסקרנים, אך בכל זאת קבלו מספר המלצות שהן קצה קצהו של מבחר משובב במיוחד.

איפה אנה פרנק

 

סרט הפתיחה של הפסטיבל היה גם סרט הפתיחה של פסטיבל הסרטים הבינלאומי האחרון בירושלים, והוקרן גם בפסטיבל קאן. זהו עיבוד שאפתני מאוד, שמצליח להחיות את היומן הנודע ואת המחברת שלו בעזרת אנימציה סוחפת ושינויים במבנה הדרמטי של העלילה. הדיאלוג בין הצופים ליומן הוא חסר תקדים ומרגש מאין כמוהו, אך גם מגמד את סיפור המסגרת השגרתי שקורה בהווה. למרות הפערים בין שני הסיפורים, יש לסרט מטען רגשי עצום והעיבוד עושה חסד רב ליומן ההיסטורי. במהלך הפסטיבל יתקיים מפגש עם יוני גודמן, במאי האנימציה של הסרט שידבר על תהליך ההפקה המורכב שנמשך שמונה שנים ואליו נרתמו לא פחות מ- 15 (!) סטודיואים מרחבי העולם.

99  דקות | אנגלית | תרגום לעברית | חמישי 4.11 | 21:30

ב-19:15 מפגש עם יוני גודמן במאי האנימציה של הסרט.

לקריאת הביקורת המלאה על הסרט לחצו כאן.

ג'וזפ

יתכן שג'וזפ ברטולי מוכר יותר בזכות פרשיית האהבים שלו עם פרידה קאלו מאשר האיורים שלו, אבל זה עשוי להשתנות בעקבות הדוקו החדש שמתחקה אחר סיפור חייו של המאייר הספרדי המעניין וחד העין. הקומוניסט שלחם בפרנקו ונכלא במהלך מלחמת העולם השנייה ברצף של מחנות מעצר הפליא לתעד בעזרת הקווים החופשיים שלו את החיים במחנות ואת הסבל האנושי בהם. המאייר הצרפתי אורל, שזה סרטו הראשון, שופך אור על סיפור חייו של ברטולי שנפטר בשנות התשעים ומעניק לסיפור החיים המעניין שלו אוטונומיה מההקשר לקאלו.

 74 דק׳ | צרפתית | תרגום לעברית | שישי 5.11 | 21:00

josep_-_5.jpg

ארכיפלג

 

סרטו המדובר והאקספירמנטלי של פליקס דופור לפרייר הקנדי משלב אלמנטים תיעודיים ובדיוניים, ושוזר חומרים חזותיים מציאותיים באנימציות מסגנונות שונים כדי לדמיין מחדש את העיר קוויבק. על סמך הקולאז' בין חומרי ארכיון לאנימציה נראה שהיוצר מנסה להגיע להקשרים מעניינים ופיוטיים, ודרכם לעשות בחינה של הטריטוריות השונות של העיר, ההיסטוריות, והתרבותיות וליצר הבניה מחדש של הזהות שלה.

72 דקות | צרפתית | תרגום לעברית, אנגלית | שבת 6.11 | 17:30 

בל
 

מאמורו הוסודה הוא אחד מכוחות האנימה העולים ביפן, וסרטיו מאז "הנערה שקפצה בזמן" הנהדר מ-2006 הקנו לו מעמד של יוצר שראוי לעמוד לצד יוצרים של סרטי אנימציה גדולים באורך מלא כמו מיאזאקי ושינקאי. סרטו הקודם של הוסודה "מיארי היה אף מועמד לאוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר.

"בל", סרטו החדש שהוקרן בפסטיבל קאן האחרון, מספר על סוזו, תלמידת תיכון שממציאה לעצמה זהות וירטואלית, ומפגיש בין עולמות שונים, אמיתיים ומדומים. על פי הטריילר, הסרט גדוש בתנועה, דמויות ססגוניות וייצוגים פנטסטיים, ומזכיר בסגנונו האינטנסיבי את יצירת המופת המופרעת והחלומית של סטושי קון "פפריקה".  

121 דקות | יפנית | כתוביות בעברית ובאנגלית | חמישי 4.11 | 17:00

בסטצלאל

המחלקה לאומנויות המסך של בצלאל היא אחד מהגנרטורים הגדולים לאנימציה בישראל. היות ותהליך יצירת האנימציה הוא ממושך ותובעני מאוד, רוב היצירה האנימטורית בארץ נעשית הלכה למעשה בבתי הספר. "בסטצלאל" זו הזדמנות מיוחדת להיחשף ללקט של סרטי גמר ותרגילים של סטודנטים מצטיינים, ליהנות ממנעד היצירה הרחב של טובי הכשרונות בתחום, ולהיכנס לעולם הדמיון הבלתי מוגבל בתקופה של חופש ורעב יצירתי וחיפוש סגנון וזהות אמנותיים. הכניסה חינם.

שבת 6.11 | 16:30

בסט בצלאל פסטיבל האנימציה ירושלים

סוזן פיט – חיה בסרט

 

 

הסרטים הקצרים והסוריאליסטיים של האנימטורית האמריקאית המנוחה סוזן פיט הם חומר מצוין למפגש מדיומים של קולנוע ומוזיקה חיה. באירוע הנעילה של הפסטיבל, מוזיקאיות ומוזיקאים יופיעו על רקע הסרטים הבלתי נשכחים של פיט, שמקפצת לה בקלות וירטואזית בין סגנונות שונים - לרגע אחד קורצת למירו, לרגע אחר לפסיכדליה ולפתע עוברת לסטופ מושן. השילוב בין הדימויים הצבעוניים והבלתי שגרתיים לפרשנות מוזיקלית מבטיח חוויה חושית טרנסצנדנטלית.   

שבת 6.11 | 21:30

AniNation פסטיבל האנימציה הבינלאומי ירושלים

חמישי-שבת 6-4.11

סינמטק ירושלים

פרטים וכרטיסים באתר הפסטיבל.