top of page

זרקור

הטריפ של מיה

אין ראוי מ"בראשית", סינגל הבכורה של היוצרת והזמרת מיה יצחקי, לחנוך את "זרקור". יצירת הטריפ הופ ההיפנוטית הזו היא ריליס ראשון מתוך אלבום קונספט מסקרן, שכבר בקושי רואים במחוזותינו. ולפי ההתרשמות הראשונית, אם זה מה שמצפה לנו - אני גאה להיות הראשון שכותב עליה

IMG_0143_1.jpg

תומר בן אזר

פורסם: 25.3.21

גילוי נאות. את מיה יצחקי אני מכיר היטב. היא אפילו עבדה אצלי תקופה ככותבת בזכות המבע האישי ונקודת המבט הייחודיים שלה. כבר אז ידעתי שהיא מוכשרת, ושהייעוד האמיתי שלה זה ליצור מוזיקה. מדי פעם, כשהיתה מעיזה לשחרר באוזניי איזו דוגמית מדברים שעשתה, הייתי עוצר מעיסוקיי לרגע ומקשיב. באמת מקשיב. אי אפשר שלא.

מכירים את זה שאתם לא רוצים לבאס איזה חבר שמשתף אתכם אאוט-אוף-נואוור ביצירה שלו, והיא חובבנית במקרה הטוב? במקרה של מיה, היה לי ברור מהרגע הראשון שמדובר באמנות.

והנה לפני כחודש הגיע שיתוף צנוע בוואטסאפ, קצת בסטורי, פוסט בפייסבוק. והעולם שותק. סינגל הבכורה של מיה, או MYA בשם הבמה שלה, הוא מאסטר פיס מכל בחינה. על אחידות האיכות של הקליפ עצמו אפשר להתווכח, אבל לנוכח האמצעים שעומדים לרשות יוצרים עצמאיים זו בהחלט מעטפה ראויה ליצירה מקסימה שעומדת בפני עצמה.

אודה ואתוודה. בשמיעה ראשונה "בראשית" לא מתחנף אליך. להפך. רוצה שיתמסר? יואיל כבודו ויקשיב שוב. ואם צריך, שוב. וכמו כוס יין שלישית שסופסוף מתחילה להשפיע, כך הקול השמימי תרתי משמע של מיה חודר אל תוך הוורידים פנימה, והעיבוד החללי, קולות הרקע, הטקסט החושפני, המבנה הטיזרי (חשבת שהגיע שיא? חכה עוד קצת) - תופסים אותך בבת אחת בלי אזהרה ולא מרפים. לא לחינם מכנה מיה את הסגנון שלה "טריפ הופ" – אם תעצמו עיניים, תרכיבו אוזניות ותתנקו לרגע מהנוטיפיקיישנס בפייסבוק, "בראשית" ייקח אתכם למימד אחר. קבוצת "בראשיתים אנונימיים" נפתחה למכורים.

הקסם באמנות נוצר כשדברים מתחברים. יבגני גנייב בקליפ של "בראשית"

מיה מצליחה לשלב בין "דיבור" הטקסט, תוך הטעמה מדויקת של כל אות וכל מילה, ובין עדינות ועוצמה, ומנעד בלתי אפשרי המשולב במעוואלים קלילים כמעט בלתי מורגשים שמקשטים את הלחן ב"משיכות מכחול בקצב האמונה". היכולת שלה להחדיר אל תוך המלים כמויות בלתי נתפסות של רגש מבלי שהיא נוכחת כלל בקליפ אינה מובנת מאליה. "עוד קצת, עוד טיפה", היא לוחשת, אומרת, שרה, מבקשת, מתחננת, מתפללת, מקווה, דורשת, מפתה. וכל זה בארבע מלים בלבד.

הקליפ המינימליסטי מתכתב באופן מושלם עם המלים והלחן, הן מבחינת הקונספט האמנותי, והן על ידי תחושת הבדידות המוקרנת ממנו, עטופה באופטימיות-הפסימית של הטקסט. באופן אישי, הייתי מעדיף להיסחף עם ביצועיו של הרקדן (Evgeny Ganeev), העטופים בקולה המהפנט של מיה, מאשר להיקטע מדי פעם על ידי צילומי הוידיאו-ארט - היפהפיים כשלעצמם - של האמנית נועם רואקי. למרות רקע המדבר המשותף, התפירה בין השניים מורגשת, ויש משהו בזה שטיפה פוגם בחוויה המדיטטיבית הרציפה של הצפיה. קצת כמו לענות להודעת סמס באמצע סקס.

מיה2.jpg

לא מתחנף. עיצוב: אנדרס גורביץ'

"מהרגע שהגיע הזמן לחשוב על קליפ ידעתי שחייב להיות שימוש בריקוד שימחיש את המוזיקה," מיה מספרת. "את יבגני מצאתי במקרה באתר סרטונים חינמי (pexel) שאני אוהבת לעבוד איתו. צפיתי בהרבה קטעי וידיאו שלו שפשוט התחברו יחד כאילו זה ממש 'מנט טו בי'. החיבור היה כל כך מושלם, כאילו הרקדן שמע את המוזיקה שלי בזמן שרקד מבלי שידע. יצרתי איתו קשר והוא ממש התלהב. זה החלק האהוב עלי באמנות, כשהדברים מתחברים."

שנתיים שלמות מיה עובדת על היצירה הזו, ועוד חצי שנה און-אוף של הקלטות, וההשקעה והחשיבה על כל פרט ופרט מורגשות. "האתגר שלי היה לפצח את הדי.אן.איי המוזיקלי של השיר ושלי כזמרת. מה שניסיתי ליצור מבחינה סגנונית היה טריפ הופ בעברית."

"בראשית" הוא הסינגל הראשון שיצא מתוך אלבום הבכורה העתידי שלה שעדיין בעבודה - "City Land of Opportunities" - פסקול מולטימדיה של 7 שירים, כאשר בין שיר לשיר משולבים קטעי דיבור ווידיאו ללא הפסקה במוזיקה. "בהאזנה רציפה," היא מספרת, "השירים נמשכים אחד אל תוך השני ובכך מאפשרים חוויה מוזיקלית סוריאליסטית שבה מקבל המאזין תחושה שמדובר בקטע אחד ללא תחושת זמן, מקום, או אגו". ואני תוהה, אם "בראשית" הצליח לייצר אצלי ב-4 דקות פלוס שלו תחושה כזו, מה עוד יעולל לי האלבום המלא.

הרקע והבסיס של מיה מעניקים לה יסודות מוזיקליים מוצקים. היא שרה מגיל 8 בעיקר מוזיקה קלאסית ואופרה במקהלות, מה שמסביר את היכולות הווקאליות שלה והדיוק בביצוע. את השכלתה האקדמית היא רכשה בבית הספר רימון לג'אז ומוזיקה בת זמננו, שם זכתה ב-2013 בפרס רוקרימון עם להקת 'SIRENS (2013)'.

"בתור ילדה היו לי 15 דקות תהילה שבהן הייתי ילדת פסטיגל 95' והופעתי עם מיטב הכוכבים של אז - מיכל ינאי, טיפקס, הופה היי, שרון חזיז..."
אני בטוח שלא ירחק הזמן ואותם כוכבים יגידו שהיתה להם הזכות להופיע עם מיה יצחקי כשהיתה ילדה.

מיה1.jpg

בראשית / מיה יצחקי


בראשית יום יום,

נכתבה מילה,

והארץ דיו שחור בטעם המקרא,

בראשית אות אות,

מילה אחר מילה,

משיכות מכחול בקצב האמונה.

אל מקום שנמצא,

בין השורות שביני ובינך,

אל מקום אחר,

בו אמלא את החסר.

זה כל מה שאני רוצה, רק איתך רק איתך,

עוד קצת עוד קצת עוד טיפה,

ונגיע לפסגה.


מלים, לחן, שירה ופסנתר: מיה יצחקי

הפקה וקולות רקע: אנה לן ומיה יצחקי

ביט תופים: שליו נאמן

בס: עידן שיינברג

ייעוץ מוזיקלי: יהב מור

מיקס ומאסטר: רונן חג'ג'

להאזנה בערוצים השונים לחצו כאן

ילדת פסטיגל 95'. מיה יצחקי. צילום: הדר דולן

bottom of page