top of page

השבוע לפני

מדור תרבות נוסטלגי

זה אף פעם לא היה גן עדן, עדן

ירדן מחרימה את השידור, המשלחת של אילנית נזקקת למימון פרטי, שלמה ארצי מתמודד עם חורשי רעה, ושמרית אור מתמודדת עם תביעה הזויה. מ"אי שם" ועד "הללויה", נועם רפפורט חזר בזמן לתחילת דרכנו באירוויזיון

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

נעם רפפורט

פורסם: 18.5.21

1973: חברת הנסיעות הפרטית "דפנה טורס" היא שמממנת את הטיסה של אילנית ושל מלחינת השיר והמנצחת על התזמורת נורית הירש וזאת כי הטלוויזיה הישראלית הודיעה זמן קצר לפני התחרות שלא תוכל לשאת בהוצאות.


1974: דני סנדרסון משתף במגזין "להיטון" את דעתו על השיר הזוכה "ווטרלו" של להקת אבבא: "אין מה להתלהב מהשיר הזוכה. התלהבתי יותר משתי השבדיות. הן ניצלו הכל כדי לזכות במקום הראשון. אני דווקא אהבתי את השיר הספרדי (של הזמר פרט - נ.ר.). הוא היה יפה מאוד. למעשה, גם לנו הציעו לעשות איזה גימיק, משהו קרקסי, אבל ויתרנו. אחרי הכל - באנו לשיר ולא להופיע".


1975: שלמה ארצי מתמודד בתחרות עם השיר "את ואני" וסיפר ל"להיטון" כשעה לפני טיסתו לתחרות שבשבדיה: "אני נוסע בהרגשה מוזרה קצת. אני יודע על סמך שמועות ועל סמך מה שקראתי בעיתונים, שיש הרבה אנשים בארץ, חברים למקצוע וסתם אזרחים, המצפים בכל לב שאכשל בתחרות. דווקא הרגשה זו מדרבנת אותי לעשות את המקסימום בתחרות ולנסות להצליח. אין לי הרבה תקוות לזכות במקום הראשון. אני מקווה רק שלא אספק את אלה שכל כך מצפים לכשלוני. אני רוצה להאמין שלא אאכזב". ארצי הגיע למקום ה-11.


1976: ישראל מגיעה למקום השישי, עם 77 נקודות. בנות שוקולד מנטה מסטיק, ששרו את "אמור שלום", גילו קצת לפני עלייתן למטוס: "אנו לא יודעות כמעט דבר על המשתתפים האחרים. במאי האירוויזיון היה בישראל לפני כשבועיים וסיפר לנו מעט על המשתתפים. הוא גילה לנו, כי לפי מיטב ידיעתו, אנחנו נהיה הלהקה הנשית היחידה בתחרות השנה, וזה קצת מעודד. עשינו הרבה חזרות וצדוק צרפתי (צדי של ימינו - נ.ר.) עבד איתנו על התנועות, גדעון אוברזון הכין לנו שמלות יפות וכל השאר תלוי בנו. אנו מקוות לא לבייש את הפירמה".

ABBA.jpg

טסה במימון פרטי. אילנית, נציגת ישראל הראשונה באירוויזיון

שמח בהפקת הסרט 'אני ירושלמי' של יהורם גאון. מדוע? כי צולמה לסרט סצינה ובה נראים שלושה בחורים דתיים נכנסים למקווה, כשאחד מהם מחזיק ספר תורה בידו. מולם ניצבת בחורה במבטא זר שאומרת להם כי ברצונה להתגייר. השלושה משמיעים באוזניה פסוקים שעליהם היא חוזרת. לאחר מכן היא נראית צפה ועולה מהמקווה כשהיא לבושה בחלוק. אגודת 'טהרת ישראל' ראתה את הסצינה הזו בחומרה רבה ודרשה לאסור אותה להקרנה, מחשש שהדבר יסב נזק לשמה בגלל עבירה על צניעות. התובעים פנו לבית המשפט ושם ביקש השופט להקרין את הסצינה המדוברת. לאחר מכן פסק כי הוא מתיר את הכללתה בסרט מאחר והיא צולמה באישור בעלי המקום תמורת שכר ובסיוע משרד הדתות ובהדרכתו. הפקת הסרט לוותה בהרבה מאוד משברים, וגרמה לכך שיהורם גאון, שרצה מאוד לעסוק גם בבימוי, החליט שלא לביים עוד אחרי הסרט הזה.

בבית המשפט העליון שבירושלים נדחתה בקשתו של שמוליק קראוס להשתחרר בערבות לאחר שתקף את שלמה שרעבי, נהג מונית, כשהשניים נעצרו עם מכוניותיהם ליד צומת בית דגן. קראוס הושלך באותם ימים בכלא לצינוק שהותיר בו צלקת נפשית.

התקליט עם שירי המחזה "עיר הגברים" יצא לאור. שיר בולט בו הוא "פנקס הקטן" שביצעו ששי קשת ואבירמה גולן. בפסנתר אלו הם שלמה גרוניך ומתי כספי, שזו הפעם הראשונה בה הם מנגנים יחדיו. כספי ניגן את האקורדים בחלק הנמוך של הפסנתר וגרוניך ליהטט בשחורים והלבנים במנעד הגבוה שלו.

כוורת.jpg

לא מתלהב מהשיר הזוכה. סנדרסון וכוורת בשדה התעופה

נעם רפפורט הוא היסטוריון רוק, מרצה, סופר (מחבר הספרים "רוק מסביב לשעון", "רוק ישראלי 1973-1967" ו"ביטלמאניה!") ובעל הבלוג בפייסבוק "קרוב לקצה"

bottom of page