top of page

במה

הצביעו מחול

יפעת מנוס
יפעת1.jpg
מתוך Shout Down. צילום: יפעת מנוס

חזרות פתוחות של פרויקט "מחול בחוץ" יתקיימו במרכז סוזן דלל במתכונת של מופע שלם. מה בתוכנית? יפעת מנוס צפתה כדי לספר

פורסם: 18.3.21

מי שרוצה לשלב את הבחירות עם יום כיף בתל אביב, יכול להכניס לסדר היום את ההצעה הזו: ברחבה של מרכז סוזן דלל יעלה מופע מחול חינמי של 45 דקות בשם "מחול בחוץ". שש יצירות במקצבים שונים ומגוונים - ביניהם רגאיי ואסיד אוריינטלי - יהפכו את המקום למליאה של תנועות וצלילים.
 

"אנו יוצאים למרחב הציבורי עם זוג רמקולים ורקדנים מוכשרים ומציגים יצירות של כוריאוגרפים ישראלים שאנחנו רוצים שייחשפו לקהל הרחב", מסבירה בפשטות נעמי פרלוב, המנהלת האמנותית של סוזן דלל.

יפעת מנוס3.jpg
מחול_בחוץ_1_צילום_מקס_דמיטרייב.jpg
מתוך "פיגולים". צילום: מקס דמיטרייב

בתוכנית: 12 בוגרי "המסלול להכשרת רקדנים" של ביכורי העתים מבצעים את האדפטציות שלהם ליצירות קיימות - בין היתר של נועה צוק ואהד פישוף - תוך התאמתן למרחב הציבורי. מאחר שמדובר כאמור בחזרות פתוחות, חלק מהיצירות הן בתהליך עבודה ובחשיפה ראשונה. "בין סגר לסגר הגינו את הפרויקט", אומרת ענת פישר לבנטון, מנכ"לית מרכז סוזן דלל. "היציאה למרחב הציבורי היא אוויר לנשימה בכל המובנים – לקהל שרוצה לחוות חיי תרבות ולאמנים שרוצים לחלוק את עשייתם האמנותית עם הקהל".

ההצגה הראשונה של הפרויקט התקיימה ביום שני (15/3) מול עשרות צופים שהתרווחו על בטונדות האבן. רובם הגיעו במיוחד, מיעוטם נקלע לסיטואציה.

11 רקדניות ורקדנים (למופעים הבאים אמורים להגיע כל התריסר) לבושים שחור כבשו את הרחבה. הם החלו עם היצירה Shutdown של נועה צוק ואהד פישוף. קצב המוזיקה, המעגלים, הקריאות ומחיאות הכפיים הזכירו ריקוד שבטי עם טוויסט. "החיבור שלי ושל אוהד מתעסק בקשר בין מה שנראה לבין מה שנשמע – בין סאונד לתנועה", מבארת צוק. "ביצירה הזו אוהד המציא משפט מוזיקלי של קצב, ובו יצקנו תנועות. המשפט הקצבי הזה, של 15 שניות, מופיע 64 פעם בחלק הראשון של היצירה, במשך רבע שעה ובמהלכה רגע יוצאים מהקצב כדי לחזור אליו שוב".

 

היצירה Shutdown נוצרה בהזמנת Wee Dance Company הגרמנית ועלתה שם לראשונה. ל"מסלול להכשרת רקדנים" יש קשר ישיר ליצירה הזו, מאחר שבמשך חודשיים עבדו איתם צוק ופישוף במה שצוק מכנה תקופת מחקר והעמידו עבודה שלמה. עם התוצאות נסע הצמד לגרמניה. מדובר בעבודה של 35 דקות, כאשר "מחול בחוץ" מציגים דגימה של כמה דקות מהחלק הקצבי הראשון.

 

מתוך Shout Down. צילום: יפעת מנוס

 

הקטע השני היה סולו בסגנון ספרדי שיצרה וביצעה הרקדנית ללאל פיליורה. לרגעים היה נדמה לי שהיא מזמינה אותי לרקוד איתה וכמעט קמתי מהמקום.

 

היצירה הבאה, "תרגיל 32" בליווי מוזיקת רגאיי, העלתה בצופים חיוך. לעיתים נראו הרקדנים כמו ציפורים, לרגע כמו רקדני בלט, קפוארה, ואלס ומה לא. מדובר בעבודה בתהליך שנוצרה בסטודיו על ידי הכוריאוגרף נדב זלצר וקבוצת הרקדנים בצורה אבסטרקטית.

לאחר מכן סידרו הרקדנים שולחן אוכל ארוך וערוך, לקטע מתוך "פיגולים" של אלה רוטשילד. כולם התקבצו שם לארוחה ייצרית, דרמטית ומורבידית (וזהו הקטע היחיד שפחות מתאים לילדים, לטעמי). מה הפשט? "קבוצה של אנשים מתכנסת לארוחה שבה השולחן הוא שדה קרב", מסבירה רוטשילד. "כולם מגיעים לכאורה מאותה קבוצה הומוגנית, אך לבסוף הופכים סביב שולחן הסעודה לאינדיבידואלים פראיים הנלחמים על מקומם. כל אחד מהם נתקל בתחושת הבדידות ומתמודד איתה בדרך שונה. כל אחד הוא שבוי או שבויה של עצמו. כולם שבויים של החברה. כולם שבויים מסביב לשולחן".

מתוך "תרגיל 32". צילום: יפעת מנוס

הבא בתור היה סולו חינני מאוד שיצרה וביצעה הרקדנית גל זוסמנוביץ׳. הקטע השישי והאחרון, Acid Arab מאת מור שני, היה מלבב, מסיבתי ושמח במיוחד, והרקדנים שפעו חיוכים (בלקחים שאחרי המופע שמעתי בחצי אוזן שאמרו להם לחייך יותר כשהם מוחאים כפיים. כנראה ביצירה אחרת). כמה דקות לאחר מכן הם עלו שוב, להצגה שנייה.

למקדימים: הפרויקט, בתמיכת מחלקת האומנויות של עיריית תל אביב-יפו, יתקיים לא רק ביום הבחירות אלא גם ב-18/3.

מתוך "Acid Arab". צילום: יפעת מנוס

מחול בחוץ

תאריכים:חמישי 18.3 ב-15:30 וב-16:30; שלישי 23.3 (יום הבחירות) ב-15:30 וב-16:30.

מקום: הרחבה החיצונית של מרכז סוזן דלל, נווה צדק, תל אביב.
תאריך נוסף: שישי 9.4 ב-10:30 וב-12:00 ברחבה של בריכת גורדון בתל אביב.

כניסה: חופשית.

bottom of page