top of page

השבוע לפני

מדור תרבות נוסטלגי

1987-1971

סנטנה מגיעה להופעה ראשונה בישראל, אלבום המופת "בדשא אצל אביגדור" קורם עור וגידים, אסתר עופרים מתאכזבת מההרפתקה הלא מוצלחת שלה בגרמניה, ושלמה ארצי מגלה בהופעה לגמרי במקרה, שכתב שיר על איש אמיתי לחלוטין. זה היה השבוע שהיה

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

נעם רפפורט

פורסם: 25.4.21

1971: ב"להיטון" בישרו ש"שיתוף הפעולה בין אריק איינשטיין לבין גיטריסט להקת הצ׳רצ׳ילים מיכאל גבריאלוב הולך ומתהדק: "מיכאל יכתוב לאריק את הלחנים לאריך נגן שלם. פזמון אחד כבר הוקלט השבוע״. התוצאה תגיע בהמשך השנה עם התקליט "בדשא אצל אביגדור".

1971: להקות שוקינג בלו, מונגו ג'רי וכריסטי הגיעו לפנק את הקהל הישראלי בחגיגות העצמאות ה-23. האמפי פארק שברמת גן היה מלא עד אפס מקום ולכן הוחלט לנייד את האמנים לבמה בדרך מקורית, עם סירה ששטה על מימי האגם המלאכותי. ראשונה עלתה לבמה להקת שוקינג בלו ההולנדית ושופעת הלהיטים, ביניהם "ונוס" ו"לעולם אל תתחתני עם איש מסילת הרכבת". ממרחק הזמן מעטים זוכרים את המוזיקה שביצעה הלהקה, אלא בעיקר את החצאית הקצרצרה והצהובה מצמר של הסולנית ההולנדית, מריסקה ורס, שדווקא נראתה משועממת במהלך ההופעה. הופעתה של מונגו ג'רי כמעט ולא התרחשה בגלל שהגיטריסט שלה התעלף מאחורי הקלעים מרוב תשישות. רופא הובהל למקום והחזיר לו את הכוח להופיע.

1973: הזמרת אסתר עופרים לא הצליחה לכבוש את השוק הגרמני. מכירת כרטיסים דלה ביותר גרמה לביטול סיבוב ההופעות שם ומנהלה מיהר לבשר לתקשורת: "נראה שאסתר לא תופיע שוב בגרמניה, אחרי מפלה שכזו". בינתיים חוגגת בארצנו זמרת אחרת, רותי נבון, עם השיר "בין האצבעות", שנמצא במקום הראשון במצעדי גל"צ ושידורי ישראל.

1974: בפסטיבל הזמר והפזמון עלה לבמה שלמה ארצי ושר, עם להקת גברת תפוח "מי היה ברוך ג'מילי? מה עשה ברוך ג'מילי? איפה הוא ברוך ג'מילי?". הוא לא ידע שהתשובות לשאלותיו יושבות ממש מולו באולם. ג'מילי, שבמלחמת השחרור הנציח בזפת חמה את שמו על קיר משאבת מים ליד מושב שורש, אותר והוזמן כהפתעה על ידי מפיק הפסטיבל. ארצי, שקטף את המקום הראשון ושלשל לכיסו 3,000 לירות, מיהר להביע, מאחורי הקלעים, את אכזבתו מההפתעה. "השגיאה היתה שהביאו אותו ולא התייעצו איתי," אמר הזמר ל"עולם הקולנוע". "פתאום הוא מופיע ואני די הופתעתי. לא ידעתי שהוא חי. לא ידעתי מי זה. ערכו בינינו הכרה, החלפנו כמה מילים והתאכזבתי. מילות השיר עשו חלום ופתאום הנה איש...". למגזין "להיטון" הוסיף: "הרעיון לכתיבת השיר נולד באחת הנסיעות שלי לירושלים. רציתי לתת לשיר אווירה של אגדה, אבל עצם הימצאו של ג'מילי באולם קצת קילקל את העניין... ואולי זו לטובה."

ABBA.jpg

ריח מתקתק של עשב ירוק. סנטנה בישראל

1976: למי שרוצה להזמין אמן להופעה, הנה התעריף שפורסם ב"להיטון": יפה ירקוני - 3,500 לירות (כולל מלווה אחד). שוקולד מנטה מסטיק - 4,000 לירות. יגאל בשן - 3,500 לירות (כולל להקה). אבי טולדנו - 3,500 לירות (הוא וגיטרה בלבד). צביקה פיק - 3,500 לירות (כולל להקה). נועם קניאל - 3,500 לירות (כולל להקה). שמוליק קראוס וג'וזי כץ - 2,500 לירות (כולל מלווה אחד). צמד הפרברים - 2,500 לירות (כולל שתי גיטרות כמובן).

1977: אריאל זילבר והתמלילן שמוליק צ'יזיק הוציאו צו איסור על יגאל בשן להקליט את שירם "תני לי מחסה". בשן הקליט את גירסתו בגרמניה, בהפקת אבי עופרים, אך נתקל בצמד הכועס שטען שזה נעשה ללא אישורם.

1979: אריק איינשטיין ושלום חנוך חזרו להופיע יחדיו. ההפקה הפעם גדולה ויקרה, עם נגנים רבים ומיומנים וזמרות רקע. חנוך ל"להיטון": "בנוסף לשירים החדשים שחיברנו, נשיר כמה משירינו הישנים והאהובים עלינו ביותר, שגם הם לובשים צורה חדשה עקב הביצוע השונה." במהלך ההופעה ביצעו הם גם מחרוזת משירי לול ושבלול.

1987: להקת סנטנה האמריקנית הופיעה לראשונה בישראל, בבריכת הסולטן שבירושלים ובפארק הירקון שבתל אביב. כותב טור זה היה בהופעה השניה, ועד היום זכור לו הריח המתקתק של העשב הירוק – ולא זה של מדשאת הפארק כי אם של סיגריות "ירוקות" רבות שנמצצו שם. "ננגן שירים מוכרים וגם חדשים. עיקר המוזיקה שננגן תהיה מלאת קצב ונשמה," הבטיח קרלוס סנטנה במסיבת העיתונאים שנערכה בחדר האח"מים שבנתב"ג. ובכן, קרלוס איים – וקרלוס קיים.

כוורת.jpg

פגישת מחזור. ארצי וג'מילי

נעם רפפורט הוא היסטוריון רוק, מרצה, סופר (מחבר הספרים "רוק מסביב לשעון", "רוק ישראלי 1973-1967" ו"ביטלמאניה!") ובעל הבלוג בפייסבוק "קרוב לקצה"

bottom of page