top of page

מוזיקה והופעות

ברודוויי פינת שד' ירושלים

למעלה מ-80 מוזיקאים ישראלים הנמנים על צמרת הג'אז הישראלי יופיעו ב-14 מופעי פסטיבל "יפוג'אז", שיתקיים בסופ"ש הקרוב (26-24.6) ביפו, ויוקדש למחזות הזמר האייקונים של כל הזמנים

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

יותם זיו

פורסם: 21.6.21

"סיפור הפרברים", "קזבלן", "קברט", "צלילי המוזיקה", "גריז" ועוד, הם רק חלק מגדולי מחזות הזמר שיזכו לפרשנויות מוזיקליות חדשות ומרעננות בפסטיבל "יפוג'אז" שייערך בסופ"ש הקרוב. השנה, בין היתר בגלל קשיי המעבר של מוזיקאים בין מדינות ברחבי העולם, יתקיים הפסטיבל, בדומה לפסטיבל הג'אז באילת, על טהרת האמנים הישראלים. מדובר בשינוי משמעותי, משום שבמסגרת החזון של מייסד הפסטיבל, המוזיקאי עמיקם קימלמן, אחת ממטרות הפסטיבל היא להפגיש מוזיקאים ישראלים עם עמיתיהם ברחבי העולם. קימלמן לא מוותר על חזונו, אלא רק דוחה אותו קצת.


"מטבע הדברים, אין כעת אפשרות לארח אמנים מחו"ל ולמרות זאת אני נחוש לקיים את הפסטיבל עכשיו, דווקא לאור המשבר המורלי העמוק שבו אנו נמצאים. זוהי תרומתי הצנועה לסייע למוזיקה ולתרבות לקום חזרה על הרגליים, שלא לדבר על כך שעשרות מוזיקאים יוכלו להתפרנס בעת הזאת. יחד עם זאת, אני לא מוותר על האג'נדה הבינלאומית של הפסטיבל וב-2022 נחזור למתכונת הרגילה,", מספר קימלמן ל"אג'נדה".

סרגנט פפר עטיפה.jpg

תרומה צנועה לתעשייה המקומית. עמיקם קימלמן. צילום: עידו באוברג

מה שהחל כיוזמה קצת נאיבית של קימלמן לפני שבע שנים (בפועל זהו הפסטיבל השישי בשל ביטולו בשנה שעברה מסיבות ידועות), התגבש לכדי פסטיבל עם אג'נדה אמנותית ברורה, שהפך לעובדה קיימת בנוף הפסטיבלים בישראל. מדי שנה מוקדש הפסטיבל לנושא מסוים - כך למשל, ב-2018 עשו כבוד ב"יפוג'אז" לאמני פופ ורוק דוגמת בוב דילן, הביטלס, אלטון ג'ון, פינק פלויד ועוד. ב-2019 הוא הוקדש ללחנים הבלתי נשכחים ולמלחינים האייקונים של הקולנוע העולמי והישראלי.


השנה, הצליח קימלמן לשלב תחת מחזות הזמר המשפיעים כל כך על עולם הג'אז תמהיל מוזיקאים (צעירים וותיקים גם יחד) איכותי ומגוון, שמביא איתו עושר מוזיקלי בעיבודים ובביצועים. מופע הפתיחה של הפסטיבל, בהובלת עמיקם קימלמן עצמו, מציג עיבודים שלו למחזמר "קזבלן" מ-1966 (המבוסס על מחזהו של יגאל מוסינזון מ-1954, ועובד לסרט ב-1973).


האופן שבו נבנה הפסטיבל השנה מבחינה מוזיקלית נעשה כך שלכל מופע נבחר מנהל אמנותי, שביחד עם המוזיקאים המשתתפים בונים את העיבודים והפרשנות. כך כדאי להקשיב לעיבוד המסקרן של הסקסופוניסט הוותיק ואחד מדור המייסדים של הג'אז הישראלי, ממלו גייטנופולוס, ל"כנר על הגג", שעלה על בימות ברודוויי ב-1964, ועובד לסרט הוליוודי מצליח בשנת 1971 (בכיכובו של חיים טופול).

סרגנט פפר2.jpg

פרשנויות חדשות לקלאסיקות של ברודוויי. יונתן וולצ'וק. צילום: יואל לוי

לצד מחזות הזמר משנות ה-60, מסקרן לראות את הפרשנות של מוזיקאי הג'אז הישראלים למחזות זמר חדשים יותר, כמו "גריז" שהפך לסרט מצליח ב-1978 ואף זכה לגירסה עברית שעלתה על הבמות בישראל ב-1995. את המופע תוביל הפסנתרנית והזמרת המוכשרת לוטם עזנר, ולצידה תופיע חבורת ג'אזיסטים איכותית במיוחד: יונתן וולצ'וק בטרומבון, מתן צ'פניצקי בסקסופון, טל רונן על הבס ויהונדב הלוי בתופים.


גם "מאמא מיה" מ-1999, שהפך לסרט ב-2008 והמבוסס על הלהיטים של להקת הפופ השבדית אבבא, יקבל בפסטיבל פרשנות מוזיקלית חדשה, בהובלת הזמרת והמעבדת הנפלאה ורד דקל. יחד איתה על הבמה יופיעו ג'וי שכטר בפסנתר, אסף חכימי על הבס, וגאספר ברטונצ'ל על התופים.


לצד אלו, לא כדאי להחמיץ את מי שמהווים את הבסיס לסטנדרטים של הג'אז האמריקאי, דוגמת קול פורטר ו"פורגי אנד בס" של גרשווין - דוד שטרית ינהל אמנותית וינגן בפסנתר במופע המחווה ל"פורגי אנד בס" עם החצוצרן גרגורי ריבקין, הבסיסט אהוד אטון, המתופף שי זלמן והזמרת הגר נבטי; את המופע שמוקדש לפורטר יוביל בניהול מוזיקלי ונגינת הסקסופון שלו עמית פרידמן, לצד הסקסופון של יונתן כהן, קטיה טובול על הפסנתר, גיא לוי על הבס ושי זלמן ליד התופים.


מה שכתבנו כאן אינו בגדר המלצות, אלא עניין של טעם אישי. כשכל כך הרבה מוזיקאים נפלאים מצטרפים ללחנים אלמותיים שזכו לאינספור ביצועים ופרשנויות, ההנאה מכל אחד מהמופעים מובטחת.


פסטיבל יפוג'אז, חמישי-שבת 24-26.6

אודיטוריום מרכז המוזיקה העירוני, שארית ישראל 10, יפו

לפרטים וכרטיסים לחצו כאן

bottom of page