top of page

מוזיקה והופעות

נובמבר של ג'אז

על רקע נובמבר עמוס ימי המבצעים המיוחדים ברשת, יותם זיו על שלושה פסטיבלי ג'אז שיוציאו אתכם מהשגרה וינעימו לכם את האוזן

%D7%A0%D7%A2%D7%9D_edited.jpg

יותם זיו

פורסם: 8.11.21

אילת: ג'אז בים האדום

חמישי-שבת 13-11.11


זו הפעם השנייה שהמוזיקאי יוסי פיין מנהל אמנותית את הפסטיבל ותביעת האצבע שלו מורגשת היטב (במובן הטוב של המילה), בכל מה שקשור לחיבורים מוזיקליים המבוססים על כוחות מקומיים ובניסיון להנגיש את הפסטיבל לקהלים חדשים ומגוונים. רק דבר אחד מעיב על הגיוון והחגיגה: גם השנה, נפקד מקומן של אינסטרומטליסטיות ג'אז ישראליות, ויש לא מעט כאלו. הייצוג הנשי בפסטיבל הינו בעיקר לזמרות וחבל.


יחד עם זאת, שני הרכבי הג'אז בהובלת נשים, שייקחו חלק בפסטיבל השנה, לא כדאי להחמיץ. הפסנתרנית הבינלאומית ענת פורט חוזרת לפסטיבל באילת אחרי לא מעט שנים, במופע טריו ישראלי עם דויד מיכאלי (בס) ושחר חזיזה (תופים). הטריו יבצע ג'אז מקורי של פורט ולחנים שלה לשיריהם של רחל, זלדה ואלתרמן, שאת חלקם - לראשונה בחייה - היא אף תשיר. ההרכב הנשי השני יהיה במתכונת של כניסה חופשית, וזו הזדמנות נהדרת להאזין להרכב של הפסנתרנית והמלחינה הצעירה והמוכשרת סתיו אחאי, שיוצרת חגיגה מוזיקלית מרובת השפעות וגרוב.


מסקרן יהיה לשמוע את הדואט של יוני רכטר ואלי דג'יברי, שייפתח את הפסטיבל. דג'יברי ורכטר ינגנו מוזיקה של שניהם בתוספת הסטנדרטים האהובים עליהם. למופע החימום של השניים יעלה הפסנתרן הצעיר והמוכשר טוקי שטרן, המנגן גם ברביעייה של המלחין והחלילן מתן קליין, שיביא השנה לפסטיבל את הפרשנות שלו לגדולי המלחינים של ברזיל.


הרכב ישראלי נהדר ופחות מוכר - ושחובה להכיר - הוא פנחס ובניו, שמוביל המוזיקאי עופר פנחס. פנחס מייצר ביחד עם חבורה מוכשרת מוזיקה מקורית נפלאה מרובת השפעות, לצד עיבודים מפתיעים למוזיקה ישראלית. למרות שהם מופעים לא מעט בארץ, ולא רק באילת, מומלץ לא להחמיץ (בעיקר למי שלא מכיר) את הטריו של שי מאסטרו שחזר לאחרונה מסיבוב הופעות באירופה, ואת הדואט הישראלי הבינלאומי של אבישי כהן (חצוצרה) ויונתן אבישי (בס), שמנגנים יחד קרוב ל-20 שנה והוציאו לפני שנתיים אלבום משותף תחת הלייבל היוקרתי ECM. חוויה מוזיקלית נהדרת יספק המפגש בין השלישיות של הפסנתרן תום אורן, עם זו של הגיטריסט ניצן בר.


פרטים נוספים וכרטיסים באתר הפסטיבל.

סרגנט פפר עטיפה.jpg

שיתוף פעולה חוצה עשורים. אבישי כהן ויונתן אבישי

תל אביב - פסטיבל הג'אז הפולני

רביעי-שישי 19-17.11


סצינת הג'אז הפולנית, שנחשבת לאחת התוססות והמעניינות בג'אז האירופי, מגיעה לישראל בפעם השנייה במסגרת של פסטיבל, תחת ניהולו האמנותי של ברק וייס, שניהל בעבר את פסטיבל "ג'אז תל אביב" ואת פסטיבל "חשיפה" הירושלמי. וייס הוא אחד המנהלים המוזיקליים הטובים בישראל, שמצליח להפתיע בחיבורים שלו וביכולת למתוח את הגבולות של המוזיקאים שלוקחים חלק באירועים שהוא מוביל.


את הפסטיבל ייפתח, בביקור הראשון שלו כאן, אחד ממוזיקאי הג'אז הבולטים באירופה אדם פיירונצ'יק. פיירוצ'יק יחלוק את הבמה עם ענת פורט ולאחר מכן יופיע ביחד עם טריו ישראלי.

גולת הכותרת של הפסטיבל היא סדרת מופעים קצרים של מוזיקאים ישראלים מעולמות מוזיקליים שונים, שייבצעו את הפרשנות שלהם לאחד מגדולי המלחינים הקלאסיים בהיסטוריה, הפולני פרדריק שופן ("מאלתרים שופן"). כך לדוגמה, נגן הקאנון אריאל קסיס ואמן כלי הפריטה מהמזרח גלעד וייס ייקחו את המוזיקה של שופן לאיסטנבול, והסקסופוניסט דניאל זמיר יחבור לגיטריסט ניצר בר במופע שייקרא מ"וורשה לירושלים", עם פרשנות יהודית וישראלית ליצירתו. לעומתם, הפסנתרן גדי שטרן, עם דוד מיכאלי (בס), מתן קליין (חליל) ובן איילון (תופים וכלי הקשה) יטיילו עם שופן לברזיל. בנוסף, באותה הסדרה, הפסנתרנית נופר פיי תאלתר לחנים של שופן במופע שייקרא "שופן בחלום".


פרטים נוספים וכרטיסים באתר הפסטיבל.

סרגנט פפר2.jpg

הזדמנות נדירה לטעימות של יצירה ישראלית. עמרי מור. צילום: יונתן אבירן

ירושלים (וקצת בתל אביב) - פסטיבל חשיפה בינלאומית למוזיקה

רביעי-ראשון 28-24.11


השנה חוגג הפסטיבל יומולדת 12 עם הניהול האמנותי של הדס ונונו, שגם מכהנת כמפיקה הראשית של פסטיבל הג'אז בירושלים. לפסטיבל מגיעים מדי שנה עשרות מאנשי תעשיית המוזיקה ברחבי העולם והוא משמש אחת הבמות החשובות עבור מוזיקאים ישראלים שרוצים להיחשף לקהלים בינלאומיים. בין היתר, יגיעו לצפות במוזיקאים שלנו מנהלי פסטיבלים גדולים בעולם, בעלי מועדונים, מנהלים אמנותיים, נציגי לייבלים, עיתונאים, שדרני רדיו וציידי כשרונות בינלאומיים.

לקהל הישראלי, מספק הפסטיבל הזדמנות נדירה ל"טעימות" של יצירה ישראלית שחלקה מוכר פחות. 


בגזרת הג'אז (בהגדרתו הרחבה) מספק הפסטיבל הזדמנות לשמוע את החמישייה החדשה והמסקרנת של הפסנתרן המופלא עומרי מור, שינגן ג'אז עם השפעות מברזיל ומצפון אפריקה. מור יופיע עם רוני איתן (מפוחית), דוד מיכאלי (בס), יונתן רוזן (תופים) וז'וקה פרפיניאן (שירה וכלי הקשה). הרכב נהדר נוסף שיקבל חשיפה במסגרת הפסטיבל הוא רביעיית ניגון, שהשיקו השנה אלבום חדש - עופר שניידר (בס), תום לב (סקסופון), יוסי לוי (תופים) ומשה אלמקייס (פסנתר). שלושה מתוך חברי ההרכב חזרו בתשובה והם משלבים ביצירה שלהם מוזיקה חסידית עם המסורות של הג'אז האמריקאי. 


מופע מומלץ נוסף הוא זה של המלחין המולטי אינסטרומנטליסט טל משיח (המנגן בעיקר בגיטרה), שמוביל הרכב מיתרים עם שתי גיטרות, צ'לו ותופים, המבוסס על אלבומו החדש שייצא בקרוב - "טיול". לא כדאי להחמיץ גם את טריו המיתרים של עופר מזרחי (ששר ומנגן בגיטרה ובחצוצרה), ביחד עם הצ'לו של מאיו שבירו הנפלאה ועם דויד מיכאלי (בס), שידו בכל. מזרחי יוצר מוזיקה מקורית עם השפעה תורכית, מערבית, הודית וקווקזית. האמת, שההמלצה הכי טובה לגבי הפסטיבל הזה, היא פשוט להגיע לכל המופעים,  גם (ובעיקר) אם אתם לא מכירים.


לכתבתה של נטע עמית על פסטיבל חשיפה לחצו כאן.
פרטים נוספים וכרטיסים ב
אתר הפסטיבל.

bottom of page