top of page

הרפתקאות תום ואווזי הבר

למרות התחלה קצת משעממת ודיבוב מבאס, הסרט ממריא לגבהים ולכל הצופים מובטח מסע מופלא מעל שמי סקנדינביה. מאז ימי נילס הולגרסון לא התאהבנו ככה בלהקת אווזים

%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%9E%D7%A8%20%D7%A9%D7%93%D7%94_edited.jpg

יפעת מנוס

פורסם: 6.8.21

הרפתקאות תום ואווזי הבר

תומס הוא מתבגר טיפוסי שמכור למסכים. כשאמו ובן זוגה מחליטים לשלוח אותו להתאוורר קצת מהלפטופ אצל אבא שלו, הם לא מדמיינים עד כמה הילד באמת יתאוורר. אביו של תומס הוא חוקר עופות המתגורר באזור מבודד בדרום צרפת. את הווייפיי בבית הוא ניתק כי "הקרינה לא טובה לביצים". איזה ביצים? של מי? בקרוב נדע. תומס, שלא יודע את נפשו מרוב שעמום, פונה בצר לו לספרייה. הוא שולף ממנה את הספר "מסע הפלאים של נילס הולגרסון הקטן עם אווזי הבר" ומתחיל לדפדף.

האקספוזיציה הקצת משעממת הזאת עתידה להסתיים בקרוב לטובת מסע מופלא לא פחות. אף ילד לא יתכווץ פה למימדים של קישוא, אבל נדידה בחברת אווזים תהיה גם תהיה, כולל אווזה מיוחדת שתיקרא אקה בהשראת הספר. כריסטיאן האב, כך מתברר, הגה תוכנית להצלת זן נדיר של אווזים קטנים. המטרה היא להסיט את נתיב הנדידה שלהם למסלול בטוח יותר, שייחרת להם בזיכרון מעתה ועד עולם. איך עושים את זה? מרגע בקיעתם מהביצים יעברו האווזים תהלך של החתמה, כלומר מי שיגדל אותם יזכה ליחס של אמא אווזה והם יעקבו אחריו לכל מקום. עד כאן התרחיש נאמן למציאות. בשלב הבא, בתקופת הנדידה, אותה "אמא אווזה" תוביל אותם במסלול הבטוח. איך? לא בעיה בכלל. מסיעים את האווזים בוואן עד נורבגיה ואז לוקחים דאון ממונע וטסים כל הדרך חזרה ועד דרום צרפת, כשהאווזים מתייחסים אליו כאל ראש החץ ועפים אחריו. את התוכנית הפנטזיונרית הזו כריסטיאן לא מצליח להעביר במוזיאון הטבע הצרפתי, אבל לא אדם כמוהו יתייאש. הוא מחליט לעקוף את החוק ולבצע אותה במלואה.

ללא מסכים, תומס מבין שצריך להעביר את הוואקאנס איכשהו ומצטרף לאביו. שניהם עוטים גלימות מוזרות של נזירים, שניהם גועים כמו אווזים, שניהם נוכחים ברגעים שבהם האפרוחים בוקעים מהביצים – אבל רק אחד מהם יהפוך להיות "אמא אווזה". מסע הנדידה שיעברו יהיה רב תהפוכות, כולל פקידי ממשל נורבגים שנחושים לעצור את הפרויקט, כולל האמא פאולה שעוזבת הכל ומגיעה להשגיח מקרוב, כולל אנשים טובים באמצע סקנדינביה וכמובן נופים יפים ממרום מעוף האווז.


הסרט הוא שילוב של עלילה זורמת ונוגעת ללב, מתח והמון אהבת אדם ובעלי כנף. אין מי שלא ייקשר לתומס ולאביו כריסטיאן. אהבתי מאוד גם את היציאה מהמרחב הבטוח של הדידקטיות. האמצעים הלא חינוכיים שבהם נוקטים השניים בסרט - האב מזייף מסמכים, הבן לא מציית להוריו - לא רק שנסלחים אלא מקבלים צידוק ואפילו חיבוק. נקודת התורפה היא הדיבוב לעברית. קשה מאוד לעשות זאת היטב בסרטי לייב אקשן (בניגוד לסרטים מצוירים), וכאן חלק מהקולות לא תואמים מבחינת הגיל, ומוטב היה להקרין את הסרט גם בגרסתו הצרפתית. גם השם חוטא לאמת: לילד קוראים תומס, לכל אורך הסרט, ולא תום.


לסיום, נספר כי מה שאפילו יותר מדהים מהנופים של נורבגיה ולפלנד הוא לגלות שהסרט מבוסס על סיפור אמיתי. בשנת 1995 גילה כריסטיאן מולק הצרפתי, מטראולוג במקצועו, כי זן של אווזים קטנים מצוי בסכנת הכחדה. הסיבה לכך היתה מסלול נדידה שמסכן את חייהם. הוא החליט להקדיש את המשך חייו לגידול ואימון אווזים וסחף איתו רבים אחרים, כולל אשתו פאולה. מאז ועד היום ביצע מולק אינספור טיסות באולטרלייט שלו בחברת להקות של עופות, התפרסם ברחבי אירופה ומפיץ את משנתו. לדבריו, מי שמסכן את המשך קיומם של זני עופות נודדים הוא האדם, בין היתר בגלל שימוש בכימיקלים בחקלאות. הוא מצלם את המסעות שלו (אפשר למצוא אותם ביוטיוב תחת השם Christian Moullec) כדי לגייס את דעת הקהל: "ויקטור הוגו אמר שיופי הוא יותר יעיל מהיעילות עצמה, אז אני מקווה שהמראות היפים של הציפורים שלי במעופן יהיו יעילים עבורן ועבור המין האנושי." מולק הקים חווה בצרפת, שם ניתן להצטרף אליו לטיסות ולחוות כיצד האווזים עפים לצדו. לא מפתיע שאביו ואמו של תומס נקראים כריסטיאן ופאולה, שכן כריסטיאן מולק הוא גם אחד התסריטאים של הסרט, ולא מן הנמנע שהוא זה שהכניס לתוכו את המשפט: "אנחנו מתקדמים מבחינה טכנולוגית אבל אקולוגית אנחנו מפגרים מאוד."


שירה (5): אהבתי לראות איך האווזים גדלו כל כך יפה במהלך הסרט. היה לי הכי כיף לראות כשאמא של תומס הסתכלה עליו ושמחה במעשיו. פחדתי מהחלק של הסופה כי חששתי ממה שיקרה. זה הסרט שהכי נהניתי ממנו הקיץ.


דנה (8): אהבתי מאוד את הילד, תומס, כי הוא היה אמיץ ומאוד התאמץ להגשים את המשימה שלו ושל אבא שלו, לעזור לאווזים. ההתחלה של הסרט היתה טיפה משעממת כי הילד עוד לא התעניין באווזים אבל ברגע שהסיפור התחיל הכל היה מאוד מעניין. אמליץ לחברים שלי לצפות בסרט כי זה סרט מאוד יפה, אפשר ללמוד ממנו הרבה דברים והנופים היו מקסימים.


הרפתקאות תום ואווזי הבר, צרפת 2019

בימוי: ניקולה ואנייה

103 דקות, מדובב לעברית

מתאים לדעתנו מגיל 5


"הרפתקאות תום ואווזי הבר" יעלה על המסכים מ-19.8

צילום באדיבות רד קייפ הפצה

bottom of page